Rent och fint i minsta detalj är det som krävs då man städar i och med en flyttning. Men det finns sätt att slippa den detaljen på och istället få fokusera på annat. Här kommer tips för flytten.
De företag som arbetar med städning och annan rengöring väljer ofta att specialisera sig inom något område. Det kan vara exempelvis grovstädning på fabriker och industrier. Byggstädning på byggarbetsplatser. Kontorsstädning, hemstädning eller flyttstädning. Det som skiljer är hur noggrant man städar de olika ytorna men även vilka ytor man ska rengöra.
Företag som väljer att ha flyttstädning som affärsidé är ofta de som är mest noggranna i sitt sätt att städa. Det beror på att det endast är den typen av städning som innebär att man utför den en gång. Och då ska den vara helt felfri på alla sätt. Inget får missas och inget får göras på ett slarvigt sätt.
När man städar inför en flytt så ska allt som syns skina som solen. Men dessutom ska man veta om allt som ska städas och som inte syns med blotta ögat. Det är också oftast de ytorna som de nyinflyttade är snabba att kontrollera vid en översyn. Och skulle man ha missat något så finns risken att man får ge en ersättning eller att man för göra om städningen igen. Något man förstås inte hoppas på.
Någon som är van vet att det ska städas bakom och under badkar. Filtret i köksfläkten ska rengöras. Kylskåp, frys, tvättmaskin, diskmaskin med mera ska dras fram och rengöras bakom. Och dessutom ska man vara noggrann med alla lådor, skåp och även ovanpå dessa. För även om man inte kan se smutsen med blotta ögat så ska det vara rent vid en överlämning. Det kan vara flera års smuts som man som städfirma får ta tag i och det kan ta både lång tid och vara mycket utmanande.
Vid anlitande av en städfirma så brukar taxan beräknas beroende på antal kvadratmeter. Men det finns tillfällen då priset kan stiga om man inte är noggrann. Det handlar om ifall man har ett hem som är nedsmutsat utöver vad som är normalt. Och ifall man inte har avlägsnat allt som inte hör till boendet. Som kläder, möbler eller skräp av större mängd och storlek. Ska städfirman även hantera detta så kommer det läggas till på deras faktura.