Företaget av alla storlekar har vinning i att se till att de anställda trivs, att de därmed är benägna att stanna och att det genom detta lär sig varandra och hur man gemensamt pressar sin kapacitet ytterligare ett snäpp i rätt riktning.
Ett företag som har väldigt ombytlig personal tvingas hela tiden till nya lösningar där en ny person ska skolas in och där den gamla arbetarens mantel ska bäras av någon annan. Givet är att detta dels tar tid och lika givet är att det påverkar både omsättning och trivsel.
Hur får man då någon att stanna och ge sitt yttersta? Det är lätt att peka på elefanten i rummet. Höjer du lönen för varje person så kommer de också att vara dig trogen.
Riktigt så enkelt är det dock inte. En högre lön eftersträvar alla, men de flesta ser dock även att andra saker finns med i bilden. En hög lön är inte synonymt med en harmonisk arbetsplats och lyckliga anställda. Mycket tyder nämligen på att andra saker fungerar som bättre incitament för att motivera och fungera som ännu saftigare morötter. Låt oss titta på några sådana exempel:
Den andra delen gäller hälsa i stort och här skulle vi vilja slå ett slag för en tandläkare. Dåliga tänder kan leda till väldigt mycket svårare sjukdomar - hjärtinfarkter, cancer och så vidare. Du som chef kan exempelvis boka in en tandläkare som besöker er på plats och som genomför undersökningar på ert kontor. Det är ingen kostnad du behöver ta själv - de anställda betalar sin tandvård; men det handlar om att dels kunna ge dina anställda en chans att må bättre och dels också erbjuda den möjligheten under arbetstid. Du ska definitivt åtminstone uppmuntra varje anställd att besöka en tandläkare - även om du inte själv är den som bokar in denne till ert kontor i exempelvis Bromma (som ligger i Stockholm där tjänsten är vanligast förekommande).