Vad är det som gör att ett företag är framgångsrikt och ett annat misslyckas? Det skulle väl vara bra om det fanns en formula för det och så kunde alla köpa formulan för ett högt pris. Tyvärr finns det ingen riktig formula, mer än några viktiga principer har företagande.se staplat och som vi kommer att nämna här.
De företag som har en företagsledare med rätt attityd och som lyckas sprida den till sina medarbetare blir framgångsrika, som företag. En attityd är den att ”inget är omöjligt”. Även om man stöter på motgångar och hinder – och det gör alla företag – så övervinner det företaget som har attityden att hinder är till för att övervinnas.
Det är viktigt att välja sina kunder med omsorg. VEM vill du sälja till? Vilka behov har den som du vill sälja åt? Tar du reda på det, vet du också hur du ska förpacka din vara och sälja in den. Ta Ikea till exempel. De har valt att sälja möbler billigt som är attraktiva och snygga. De vet exakt vilka deras kunder är och har lyckats förpacka sin vara just så attraktiv så att deras kunder vill köpa den.
Det företag som lyckas sälja in sina varor ser till vilka kringprodukter som de kan lyckas sälja. Ta Ikea som exempel på nytt. I takt med att de har expanderat utomlands, har de valt att sälja även svensk mat, cafeteria- och restaurangverksamhet. Utomlandssvenskar är lyckliga över att kunna köpa svensk kaviar, köttbullar och potatismos när de ändå är på Ikea och längtar hem. Alla andra tycker det är exotiskt med svensk mat när de ändå är och handlar svenska möbler.
Man måste kunna marknadsföra sina varor på ett attraktivt sätt och som berör kunderna. Utan marknadsföring kommer ett företag ingenstans. Utan reklam växer inte kundstocken och ett företag utan kundstock lever inte länge.
Ett smart företag ser till att skapa ett mervärde av sitt företag, de ser lösningar för att kunna erbjuda fler kringtjänster och fler tjänster via sitt företag.
Det är alltid bra att sprida riskerna i ett företag. Är det nedgång inom en del av företagets inkomster, kan man få in på en annan del. Att diversifiera sin inkomstkälla är bara smart.
Inget annat är så frustrerande med ett företag som inte fungerar. Ett smart företag har en väl oljad organisation som är effektiv. Kunder som måste vänta i det oändliga på en vara köper nästa vara från ett annat bättre fungerande företag.
Ingen företagsledare som är stolt når någon framgång. Tvärtom. De företag som vågar ta hjälp av andra når framgångar, som är öppna för andra lösningar och som ser potential i samarbeten och att få hjälp är framgångsrika.
Allt detta och lite till är det många företag som har som affärsidé att utbilda företagsledare för att blir bättre och se vad de kan göra för att få företaget att utmärka sig från andra.