Har du känt att företaget har stagnerat? Många mindre företag, får in precis så många uppdrag som man klarar av och arbetar på i samma takt som förut. En av våra främsta svenska poeter har uttryckt just tillväxtens och förändringens smärta så väl i dikten "Javisst gör det ont när knoppar brister". Och det är så sant.
Att växa som företag kan vara nog så knepigt. Dessutom går man ofta back initialt när man väl bestämt sig för att växa. Säg att du har ett företag som bakar bröd, bakelser och alla slags produkter som har med bakning att göra. Du lyckas väldigt bra och snart har du flera anställda som bakar enligt ditt sätt att baka och enligt dina recept. Plötsligt rusar efterfrågan iväg och "alla" vill ha dina produkter. Du nyanställer, bygger ut bageriet och köper in nya och större bakmaskiner. Plötsligt visar dina vinster svarta siffror. Du går på förlust i företaget och det har du inte räknat med. Nu ska du kanske betala dubbla löner mot förut. Den ökade efterfrågan äts upp av alla investeringspengar som du redan har spenderat. Hur ska du göra nu? Ska du låna i banken för att kunna växa?
Här kan man antingen backa utvecklingen och avskeda anställda för att du inte har råd att betala deras löner. Du får helt enkelt acceptera att du inte kan möta den stora efterfrågan. Eller så ser du till att få nya pengar i företaget, antingen via banklån, eller får stora finansiärer som går in med delägarskap i företaget. Här bör du även fundera över vilket ditt varumärke ska innehålla och innebära. Vad för slags företag, eller bageri, i detta fall, ska du vara? Vad vill du att dina kunder ska tänka på när de hör talas om ditt företag, och äter dina produkter som du producerar? Ta till hjälp en varumärkesstrateg som du funderar tillsammans med. Flera kloka huvuden ihop är bättre än bara ett.
När du väl har bestämt dig för vilket slags företag som du vill driva är det sedan dags för att bestämma marknadsföring, branding eller kanske till och med naming. En medveten marknadsföring är bland det absolut viktigaste som du bör ta ställning till. Utan marknadsföring kommer företaget inte att överleva, då det alltid kommer att finnas konkurrens om produkterna som du erbjuder. Läs mer om varumärkesstrategi och naming på: https://www.varumärkesstrategi.se.