Funderar du på att starta eget företag? Ska man bli sin egen, är det viktigt att starta verksamhet med något som du gillar att göra. För många är den egna verksamheten det som man ska leva med. Ska man lyckas, bör verksamheten i det egna företaget bli ens livsstil. Det blir nästan ett med en själv, och bor man till exempel på en mindre ort, där "alla kännar alla", lär ju de flesta känna till att man driver eget. Då är det den egna personligheten som man säljer. Gillar de dig, köper de också dina tjänster.
När du sedan får in stålarna, kan du kanske anställa egen personal i ditt egna företag. Då fortsätter du att representera företaget, och de som träffar dig, kommer fortfarande att förknippa dig med företaget. Så är det nämligen att vara sin egen och så är det även om företaget och verksamheten fortsätter att växa. Säg att du startar ditt eget företag med att erbjuda hemstädning, till exempel i Västerås. Då gäller det att marknadsföra företaget på rätt sätt.
Det bästa sättet att marknadsföra ditt företag är att du gör jobbet bättre än andra, är ännu trevligare än andra och genom att få goda referenser får fler uppdrag än andra. De som du kan påverka och som är lättast för dig att genomföra är att se till att de som du anställer städar bättre än andra. Att de som arbetar för dig är positiva och trevliga människor. Människor som kommer hem till en minns de som är trevliga, men de minns också dem vars städning gjorde dem besvikna.
Det finns städfirmor som marknadsför sig genom att ta mindre betalt än andra, de tänker att de kan konkurrera med lägre priser. Det är väl gott och väl så långt. Men sedan städar de efter det lägre priset; de tänker att eftersom de får så lågt pris, städar de mindre än andra, vilket endast leder till att man inte vill anlita dem nästa gång. Det enda kunderna minns är inte det lägre priset, utan den undermåliga städningen. Det är en mycket dålig affärsidé – att städa så att kunderna inte blir nöjda, bara för att de har ett lägre pris. Det är verkligen att bita sig själv i foten. Det enda kunderna minns är om de blir nöjda eller missnöjda. Då spelar priset mindre roll.
Då är det bästa receptet för framgång att städa så att de minns dig. Särskilt gäller det om man bor i en mindre stad, där ryktet går snabbt. Har man en gång lyckats så att kunderna är nöjda, då går ryktet om att man är duktig på det man gör och får lätt in fler uppdrag. På samma sätt är det också tvärtom. Läs här om hur ett företag som arbetar med hemstädning i Västerås lyckas med sin verksamhet och kan till och med utöka i fler städer.