I en större stad som Stockholm så bor man lite mindre. Det är, så att säga, en del av kontraktet man skriver då man flyttar till staden. Priserna är höga och det är liksom inte bara att köpa en större bostad så fort livssituationen förändras och familjen växer. Man får göra det bästa av situationen, eller välja att bosätta sig någon annanstans där priserna inte är lika extrema.
Den trångbodda situationen som många upplever gör att man få hitta alternativa lösningar. Exempelvis en större klädkammare eller en garderob kan plötsligt förvandlas till ett barnrum. Vips så har man då som familj löst ett problem - men man har samtidigt fått ett annat på halsen.
Var ska man förvara det som fanns inne i klädkammaren i fråga? Lösningen är magasinering och det är en tjänsts om fler och fler börjat upptäcka. Både för detta alternativ - att man bygger om - men även för andra.
Vid exempelvis en flytt så kan det skilja några dagar eller en vecka - ibland längre - innan man får flytta in i den nya bostaden och då man redan flyttat ut. Här fyller magasinering en stor funktion. Den familj som flyttar kan använda tjänsten medan man väntar in datumet för inflyttning och man slipper således belasta kompisar och släktingar med krav på förvaring.
För att möta kundernas behov så har företag inom magasinering utvecklat sina verksamheter i Stockholm. Vi tänkte visa på två av dessa detaljer, men innan dess sås ka vi även nämna följande: all magasinering i Stockholm sker i uppvärmda lokaler med god ventilation.
Som kund så riskerar du inte att se dina saker förstöras under den tid - oavsett hur lång - du använder tjänsten. Stöldrisken minimeras i och med att det finns larm och att det även finns väktare som patrullerar området. Det är således ingen större risk att välja magasinering.
Här följer två tydliga tecken på hur branschen utvecklats: