Vill du använda dig av belysning i din marknadsföring och köpa in skyltar som visar kunderna vem du är och var du finns? Det är definitivt en god idé och det kommer att ge dig en fördel gentemot dina konkurrenter. Men, du bör se till att använda dig av led-skyltar. LED-skyltar är rätt val för miljömedvetna företagare och det kommer att ge dig ytterligare en fördel: du visar dina kunder att du bryr dig och att du tar vår tids stora fråga på allvar.
Varför välja LED-skyltar och på vilket sätt är dessa bättre för vår miljö? LED-skyltar innehåller dels inga tyngre metaller - kvicksilver, exempelvis - och det är ett problem som andra lågenergilampor har. Dels så finns heller ingen gas inuti lysdioden; något som gör att den inte kan explodera. En annan fördel är att LED-belysning är ytterst hållbar.
Investerar du i LED-skyltar så får du en hållbarhet som är oslagbar. Det något dyrare priset kommer att betala av sig och det gör detta redan från dag ett. Du bidrar till en bättre miljö och du får samtidigt en investering som betalar sig - dag ut och dag in.
Hur marknadsförde sig företag förr? Neon var en given lösning och faktum är att Stockholm - fram till 50-talet - var en helt annorlunda stad än vad fallet är idag sett till profil och intryck. Då använde sig företag, restauranger, biografer och andra verksamheter sig av neonskyltar som markerade företagens närvaro och existens. Neonskyltar lös upp trafikerade gator i Stockholm och gav staden en puls och en nerv som saknas idag.
Den stora skillnaden låg i hur man använde sig av neon. Neon är formbart och det skapade en möjlighet för företag att använda lekfullhet och kreativitet i samband med att skyltarna utformades. Ingen skylt var den andra lik; skyltarna var unika och vävdes ofta in i den arkitektoniska stil på byggnaden de skulle placeras på. Helhetsintrycket var magnifikt. Många av de skyltar som är kvar är mer kända än företaget de gjorde reklam för. Ta bara den klassiska Stomatol-skylten vid Slussen. Alla vet vilken skylt det handlar om - få förknippar den med ett faktiskt företag.
LED-skyltar ger exakt samma möjligheter som neon. De är precis lika lätta att forma och därför också lika tacksamma att använda sig av i syfte att sticka ut och att vara unik för ett företag. Fördelarna är emellertid - i jämförelse med neon - att LED-skyltar inte innehåller några giftiga ämnen och att de drar avsevärt mycket mindre ström. Där man förr var tvungen att ransonera kan man idag, men gott samvete, låta skylten lysa dygnet runt utan att det syns nämnvärt på elräkningen. Hållbarheten är också överlägsen och i kombination med det minimala underhållet så finns det tydliga fördelar.
I och med att de lysdioder som används dessutom är mindre så ges man också möjligheten att skapa mindre utstickande skyltar; det skapar mer slimmade profiler som inte alls blir lika påträngande och som passar fasader bättre. Det blir, helt enkelt, lite enklare att få tillstånd att sätta upp LED-skyltar då de inte kräver lika mycket plats.
Skyltarna passar, naturligtvis, även inomhus och det är därför glädjande att kunna säga att neonskylten är tillbaka - men i en modern tappning och med alla fördelar som den nya tekniken för med sig. LED-skyltar är framtiden och det rä en framtid som vi redan nu befinner oss i. En investering som är väl värd att ta för alla företagare som vill sticka ut, vara unika och som vill visa att man tar miljö- och klimatfrågan på allvar.