Kontorsflytt - flytta effektivt i Stockholm

Att man som företag byter kontor är en del av livet. Det handlar om att man byter som en följd av framgångar, som en del av motgångar eller som en del av att man helt enkelt erbjuds bättre villkor någon annanstans. I Stockholm och i andra större städer kan byten av kontor även ske som en del av företagets profil. Att synas på rätt ställen är viktigt för att visa kunder, affärspartners och investerare att man är att räkna med. Samma sak gäller vid nyrekryteringar: ett centralt beläget kontor drar till sig ett större intresse från kompetenta personer.

Att flytta och byta kontor i Stockholm är således något som är vanligt förekommande och som man får räkna med. Frågan är hur man ska genomföra en kontorsflytt på ett smidigt sätt? Det handlar om ganska många faktorer att tänka på. Till skillnad från en flytt i privat regi så har man ingen tid på sig att installera sig och prova sig fram.

Tid är pengar: ett företag måste direkt kunna börja producera i de nya lokalerna. En förlorad arbetsdag kommer, helt enkelt, att märkas i omsättningen. Vilket gör att behovet av professionell flytthjälp nödvändig och där man måste anlita en flyttfirma i Stockholm som kan omhänderta flytten. Något som inte heller det är det lättaste. Tyvärr ser man att många företag anlitar första bästa flyttfirma i Stockholm. Man väljer med priset i åtanke och man har inte en tanke på att flytten i sig skiljer sig ganska mycket från hur en vanlig flytt ser ut.

Vad finns på ett kontor? Det handlar om datorer, maskiner, teknisk apparatur och en massa dokument som inte får försvinna - eller gå sönder. Det krävs en särskilt vana och en lång erfarenhet för att klara av att genomföra en kontorsflytt och för att få alla saker flyttade utan några problem.

Så hittar du rätt flyttfirma i Stockholm

Vad ska man då tänka på i samband med att man söker en flyttfirma för en kontorsflytt? Vi går igenom några viktiga punkter att fråga efter inför att en flytt ska ske till nya lokaler.

  • Planering. Har man vana av att planera en kontorsflytt? Det finns flyttföretag som kan ta sig an en flytt från start till mål. Vilket konkret innebär att man sköter all packning, all montering av möbler, allt bärande, all inslagning av datorer och annan utrustning samt all montering och installation på plats i det nya kontoret. Detta kostar givetvis lite extra, men å andra sidan så är det också något som ger en möjlighet att spara in tid. Att en anställd direkt kan sätta sig på sin station i det nya kontoret och börja jobba - det är värt att betala för.
  • Referenser. Vad en flyttfirma säger sig kunna göra är en helt motsatt sak mot vad de de facto kan göra. Många lovar guld och gröna skogar, man har inte potential att ens leverera halvvägs dit. Referenser är en avgörande faktor i att säkerställa kvalitet. Hur många kontorsflyttar har man genomfört - och hur många företag är nöjda med dessa? Finns det inga referenser så är det definitivt en varningsflagg.
  • Försäkringar. Även om det handlar om världens bästa flyttfirma så kan olyckor ske. Man kanske blir påkörd eller också kanske en fräck stöld sker i samband med att man ska bära in allt i det nya kontoret. Här är det viktigt att flyttföretaget tar ansvar och har en försäkring som täcker sådana händelser. Tänk även på att en flyttfirma måste ha ett trafiktillstånd för att få arbeta.
  • Tunga lyft. Har ni exempelvis arkivskåp eller kassaskåp som ska flyttas? I så fall är det viktigt att flyttfirman har kapacitet att genomföra tunga lyft och kan hantera dessa även vid lite trängre utrymmen. Gå igenom dessa behov innan så att det inte blir någon överraskning under flyttdagen.
10 feb 2022