Så här i juletider så förväntas man att både köpa och få julklappar. Som företagare så är en julklapp till en anställd ett tecken på uppskattning; men hur ska man tänka egentligen? Julklappar till anställda och kunder - vad får det kosta? Finns det någon gräns att förhålla sig till? Vi tittar närmare på detta.
Det är inte helt enkelt att hitta en julklapp som passar alla. Vi har olika behov, vi har olika smak och olika preferenser. Att som företag hitta på en julklapp som ska passa för all personal är nästintill omöjligt. De flesta företag väljer därför den något enklare vägen som ligger i att samtliga anställda får samma paket; det sparar tid och det brukar uppskattas på ett tydligare sätt då ingen riskerar att känna sig utanför eller mindre uppskattad. För kunder så kan man ofta ta i lite mer och köpa något mer personligt.
Det man bör veta är att det finns ett tak att förhålla sig till rent skattemässigt. För att en julklapp inte ska bli skattepliktig för mottagaren så får det sammanlagda värdet - inklusive moms - inte överstiga 450 kronor. Det exkluderar dock eventuella kostnader för transport och för annan administration från arbetsgivarens sida. Här ska emellertid även en brasklapp smygas in. Denna brasklapp gäller kontanter. Du som arbetsgivare kan inte ge bort 450 kronor i ett kuvert till varje anställd. Det ger inte samma skattefrihet. Här är ett alternativ att istället ge bort presentkort som har samma tak som för presenter; alltså 450 kronor.
Julklappen är viktig. Det är, som sagt, ett tecken på uppskattning och generositet. Folk jämför ofta julklappar med varandra och här finns således ett värde i att som företag marknadsföra sig själv och framställa sig som en mer generös arbetsgivare.
Det finns några klara favoriter som företag ger bort lite mer frekvent än andra. Här handlar det om presentkort som en klar favorit. Det kan då handla om biobiljetter, om ett restaurangbesök, om massage eller någonting annat som uppskattas av de flesta.
Många ger även bort någonting inom teknik eller något som handlar om en mer kulinarisk upplevelse där en korg med ostar, kex och andra delikatesser alltid verkar gå hem. Även filmer, böcker och kläder är att anse som populära alternativ.
Det finns även andra vägar att välja i syfte att visa upp att man är ett generöst och varmhjärtat företag. Att ge bort en etisk julklapp har blivit ett populärt alternativ som tilltalar många. Man kan välja att - i varje anställds namn - stödja invånare i mindre utvecklade länder genom att skänka pengar till olika välgörenhetsprojekt.
Det är något som ofta uppskattas av både de anställda och av kunder. Genom att skänka pengar för exempelvis en get som kan användas av en fattig familj på Haitis landsbygd så kan också göra skillnad ner på gräsrotsnivå. Det ligger rätt i tiden, det visar på en god vilja och ett mer genuint intresse att verkligen göra skillnad för andra. Att ge bort en etisk gåva är verkligen något som rekommenderas. I ärlighetens namn: är det inte exakt det som julen handlar om också? Dessutom så blir värdet heller inte skattepliktigt för den enskilde anställde heller. Det är en annan fördel med denna typ av julklapp.