Missnöjd mer er fastighetsservice?

Fastighetsservice i Stockholm kan i många fall vara en riktigt lukrativ bransch för företagen verksamma i staden. Av två anledningar: de flesta BRF:er och hyresgästföreningar använder en extern partner för den dagliga skötseln av fastigheterna, för gräsklippning , för snöskottning och, för hyresgäster, även reparationer och andra viktiga saker. 

Biter du dig fast vid en partner?

Den andra anledningen till att branschen är lukrativ handlar om att många använder sig av devisen lagt kort ligger. Det vill säga; har man skaffat sig en partner så är man också benägen att hålla sig kvar vid det valet – trots att det i själva verket finns bättre service och priser på annat håll och hos andra företag. Det gör att avtal förlängs utan undersökningar och att många föreningar i Stockholm betalar för mycket pengar för lite för dålig service. 

Se efter fler alternativ

Vårt råd är att man - särskilt om man känner att den nuvarande partnern inom fastighetsservice lämnar mer att önska - ser över de alternativ som finns tillgängliga, tar in offerter och ställer dessa mot varandra. Genom detta kan man åtminstone sätta press på det nuvarande företaget och få ett bättre pris av detta. 

Vad ingår i er fastighetsservice? 

Låt oss ge ett exempel på hur det kan se ut i verklighetens Stockholm i en vanlig hyresgästförening. Du har problem med en läckande kran i din hyresrätt och du springer ner i trapphuset där numret till ert företag inom fastighetsservice står skrivet. Du ringer numret och nås av en telefonsvarare som dels hälsar dig välkommen till företaget och dels ger dig en massa knappval som du ska använda för att ta dig vidare. Du hamnar hela tiden hos en ny robotröst som hela tiden hänvisar sig - via knapptryck - vidare. Till slut och efter mycket om- och men så meddelas det att deras jour sker mellan 09.00-15.30 måndag-fredag. Felet är att din kran har börjat läcka under en lördagseftermiddag. 

Stor tillgänglighet ett krav

Här kommer du alltså att ställas inför två alternativ. Du kan antingen vänta till måndag med att få hjälp eller också får du reparera kranen på egen hand, alternativt ringa efter en rörmokare. Vi tycker att det gnager lite i detta. God fastighetsservice handlar om tillgänglighet och kundbemötande. Ett bättre, mer medvetet företag, hade dels svarat i telefonen och dels också skickat ut någon för att lösa problemet. 

Vi skulle definitivt se över alternativen som finns. Troligt är att ett bättre, mer prisvärt företag väntar runt hörnet och står redo för att sköta er fastighetsservice i Stockholm. 

19 feb 2018