Profilera er som ett miljömedvetet företag

Vad har ni för profil som företag, hur upplevs ni av era potentiella kunder? Vi anser att många saknar en tydlig plan i sin profilering och att detta är något som kan vara ödesdigert sett till omsättningen. Även om man är bäst på det man gör så kan kunderna välja en konkurrent då denna tydligt profilerar sig - inom ett specifikt område - och trycker på detta. En sak som ligger - med all rätt! - rätt i tiden idag handlar om miljön. Kunder söker aktivt efter lösningar som inte åsamkar miljön någon skada. det är bara att ställa sig i den lokala Ica-butiken för att förstå vad vi menar: vanligt folk väljer ekologiskt, obesprutat och närproducerat i en större omfattning än vad man gjorde förr. Och: man är beredd att betala mer pengar för detta.

En videokonferens ersätter den dyra resan

Den här tanken går att överföra även till ditt företag inom exempelvis försäljning. Hur? Vi förklarar detta genom ett exempel där vi säger att de anställda vid ert företag ständigt reser runt i Sverige och Europa för kundmöten, för affärsuppgörelser, för uppföljning och för möten med leverantörer.

Ungefär 70 % - uppskattningsvis - av alla dessa möten är onödiga och fullt ersättningsbara. Genom att investera i teknik som möjliggör en videokonferens snarare än det fysiska mötet så kan man nå samma effekt - men utan miljöslitaget. Varje flygning är en gigantisk miljöbov och detta är något som ert företag kan trycka på.

Er profil blir alltså att ni är miljömedvetna, ansvarstagande och måna om miljön och framtiden - tack vare att ni håller en videokonferens snarare än att flyga/bila/åka tåg då det är möjligt så utmärker ni er gentemot era konkurrenter och ni drar därmed också till er nya, intressanta kunder.

Andra fördelar med en videokonferens

Den tydliga miljöprofilen är en fördel med att investera i teknik för videokonferens. Miljön är en annan - ni kommer de facto att åsamka mindre skada på miljön; det handlar alltså inte om någon falsk profilering och marknadsföring.

Som en tredje fördel så kommer ni att spara pengar. varje resa kostar mycket pengar och utgör en stor post i er budget. Ni kommer, kort och gott, att göra en stor investering.

 

12 dec 2017