Det anser svenska folket är miljövänliga företag

Det är allt viktigare för företagen att profilera sig som ett miljömedvetet företag. Vi tror ju att det inte bara handlar om att ha en image om att vara och agera miljövänligt, utan att faktiskt i alla delar i företaget, från inköp, marknadsföring, verksamhet och i sin avfallshantering välja miljövänliga alternativ. Vad är ett miljövänligt företag?

Svenska folket: dessa företag är miljövänliga 

Istället för att vi ska hitta på några definitioner ur tomma intet, kan vi i stället hänvisa till en undersökning där 3.183 konsumenter har svarat på frågan om hur de uppfattar ett företag som miljövänligt eller inte. Den här undersökningen gjordes för några år sedan (2011) men vi antar att de flesta har samma åsikter fortfarande 2018. Undersökningen rapporterades  i tidningen Dagens PS. Där fick konsumenterna nämna några företag som de ansåg var miljövänliga. De 10 mest hållbara varumärken som profilerat sig som miljövänliga, nämnde konsumenterna följande företag:

1. Coop

2. ICA

3. Volvo PV

4. Arla

5 IKEA

6. Lantmännen

7. Saab Automobile

8. Skånemejerier

9. Systembolaget

10. Bilprovningen

Miljövänliga företag topp-50

Andra som kom i topp-50 var följande företag i följdordning; SJ, Scan, Scandic, Norrmejerier, Max, Hemköp, H&M, Toyota, GodEl, Milko, Husqvarna, Posten, Electrolux, Volkswagen, Willys, Sony Ericsson, Hästens, Åhléns, BMW och till sist Audi. Intressant är att de flesta matbutiker, som Coop, ICA, och mjölkproducenter som Arla, Skånemejerier, Norrmejerier uppfattas som miljövänliga. Antagligen har den miljövänliga marknadsföringen slagit igenom här, liksom att Volvo, Saab, Toyota och Volkswagen uppfattas som miljövänliga(?!). Mycket märkligt med tanke på att det är bilkörandet och bilarnas avgaser som är en av de värsta miljöbovarna i modern tid.

Definition på miljövänlighet

Så vad är miljövänlighet? Är det att köra med en ”miljövänlig” bil? De enda miljövänliga bilarna som finns är elbilar. Än så länge har ingen av dessa bilar slagit igenom som var mans bil i Sverige. Så särskilt ”miljövänlig” kan man inte kalla något svenskt bilmärke än så länge. Däremot kan man kalla matvaruaffärerna för miljövänliga företag, då de både köper in miljövänliga produkter och säljer dem, och gör sig av med avfall på ett miljövänligt sätt.

1. Köper in miljövänliga produkter

Ekologisk frukt, grönsaker, mjölk och mejeriprodukter, ekologiska kläder, skor, kött, pasta, hudvårdsprodukter, smink etc.

2. Säljer miljövänliga produkter

Se ovan.

3. Gör sig av med avfall på ett miljövänligt sätt. Här kan mycket mer göras. Hur gör sig de "miljövänliga" företagen och matvaruaffärerna sig av med skräpet? Har de särskilda stationer för skräp som kan återvinnas? Ser de till att skänka bort mat till hemlösa – till exempel, istället för att slänga maten? Återvinner de allt gals, kartonger och papper som de slänger? Hur gör tillverkningsindustrin, som bilfabrikerna, sig av med miljöfarligt avfall?

 Balpressar påverkar direkt skräpmängden

Åtminstone när det kommer till matvaruaffärer och mindre butiker, kan de med hjälp av balpressar påverka skräpmängden innan sopbilarna kommer för att hämta och forsla bort skräpet. Ju mer skräp som tas per gång som sopbilarna kommer och kör bort skräpet, desto bättre är det för miljön. Det är därför balpressar – som minskar mängden skräp och möjliggör för företagen att samla på sig mesta möjliga mängd skräp innan de forslas bort – är viktiga. Hur gör ditt företag för att minska mängden skräp?

26 feb 2018